Monday, April 6, 2009

Nasihat dan Teladan...

'Saya seronok belajar'. Habis semua status aku letak macam tu.
But I really mean it. Belum pernah lagi semester ni aku rasa gembira masa belajar, dengan rela hati dan ikhlasnya aku belajar. Bukan sekadar sebab esok ada ujian, tapi atas nasihat seorang kawan yang aku terima dengan hati terbuka.

kawan: ko tgh wtpe ni?


aku: x buat ape2. aku de test esok





aku: tp mals r nk study





kawan: ish x baik mals2





kawan: seronok tau blaja





kawan: kalo dlu aku blaja mcm mne aku blja skrng, kompem aku dpt 10a...hahaha





aku: ye ke? msti ko rjen study kn..





aku: x mcm aku ni..





kawan: rase nyesal plak dlu x blja rjen2 cm skrg ni..





blablabla.....-end-





Mula-mula tak beri sebarang kesan pada aku semua yang dia kata. Tapi bila fikir-fikir balik, aku setuju dengan apa yang dia bagitau. Padahal dulu dia jauh lebih rajin dari aku, tapi dia kata dia malas. Jadi aku yang malas ni makin malas la ye? Betul kata dia sebenarnya seronok bila belajar dengan ikhlas dan tanpa rasa terpaksa. Kalau dia sedar akan kesilapan lalu dan berusaha mengubahnya, kenapa aku tak pernah terfikir? Adakah awak dah rasa diri awak cukup hebat, cukup pandai dan cukup rajin wahai Iylia Liyana? Dan bila dipraktikkan, aku tak rasa terbeban sedikit pun (walaupun sebenarnya banyak lagi yang belum dibaca untuk ujian esok).








p/s: terima kasih atas nasihat anda wahai sahabat!



No comments: