Wednesday, June 19, 2013

Luahan hati

Assalamualaikum.

Sekadar luahan hati…..

Ramai yang tahu saya ada beberapa biz online. Kenapa saya pilih untuk berniaga? Sebab lebih mudah dengan waktu bekerja. Suka hati nak kerja pukul berapa. Kalau kerja sambilan waktu belajar ni macam susah, mungkin sebab saya tak boleh nak bagi komitmen dengan masa. Tapi bila biz online ni biasa la, macam-macam hal boleh berlaku. Alhamdulillah setakat ni belum pernah pelanggan menipu. Cuma ada beberapa pelanggan yang sangat annoying.

Secara ringkas, peminat satu produk ni dikalangan ibu2, makcik2 dan nenek2 (senang cerita orang tua la kebanyakannya…ada je orang muda yang minat juga…) Makcik2 ni bila dah pandai main pesbuk, dah pandai ambil gambar duck face, dah pandai ambil gambar makanan dan post ‘Jemput makan…’ dan dah pandai nak shopping online…..HABIS LAAA…..mereka pun akan menunjukkan kehebatan mereka di dunia maya.

Lambat sikit hantar barang, habis melalak melolong dalam pesbuk. Padahal kita ni punya la sabar reserve barang tu lebih dari sebulan. Kenapa saya sanggup tunggu sampai sebulan? Sebab dia nak bulk, jadi saya pun senang nak berikant diskaun dan secara tak langsung boleh habiskan stok. Setakat 1-2pcs nak diskaun sampai 50% alahaiiii makcik…..nak bayar duit tandas awam pun tak lepas!

Saya dah beritahu yang saya ada peperiksaan akhir (selepas dia dah buat bayaran), jadi saya perlu tangguhkan penghantaran. Bukan berbulan2 tapi beberapa hari sahaja. Mula2 dia kata ok. Tapiii….sekali lepas saya habis exam, rupanya dia dah meroyan. Memang nasib saya la kan. Bagus juga Allah tangguhkan sekejap meroyan dia tu. Dibuatnya dia meroyan waktu saya exam, tak ke tak tenang jiwa ni. Dia punya tahap meroyan memang hebat. Saya malas nak cerita apa dia buat tapi dia berjaya memburukkan nama saya. Terima kasih makcik.  Jasamu dikenang.

Kesimpulannya, saya tetap tak kan berganjak dengan apa yang saya buat sekarang ni. Sebab saya tahu saya berniaga nak cari duit lebih, bukan nak menipu orang. Kalau betul saya nak menipu, baik saya pikat mana2 businessman , jadi gf diorang nak tipu puas2. Setakat nak menipu makcik tu alahaiii..tak berbaloi dengan hasilnya.

p/s: saya buyer dan seller online




No comments: