Sunday, August 3, 2008

Minister of Environment....



MISC Berhad-Malaysia International Shipping Cooperation Berhad




Nama program ni 'Navigate Your Career' dan pihak MISC dah jadikan UM sebgai salah satu universiti yang akan mereka lawati setiap tahun....tp aku baru dpt 'seru' nk g tahun ni...hahaha...tahun lepas aku x g pon....

Yang best nye program ni, ia terbuka pada semua pelajar x kira fakulti atau tahun pengajian....mula2 aku ingtkn utk budak2 fac engineering jek....sbb MISC ni kan syarikat perkapalan....rupa2nye semua orng leh join..and registration is FREE...memng best.....!

Modul 3 yang aku join ni pasal 'Communication'....seronok...dalam group aku ada 10 orng yg terdiri dr pelbagai latar belakang ada dr Fac Accountng, Fac Engineering, FaC FSSS, API n Fac Science...hehe...aku le tu dr Fac Sc. =p ada yg dah nk grad minggu depan pon ade....

Salah satu task kami ialah membina SIM City...kami kena bina model bandar masa akan datang...lepas tu kami kena buat sales presentation pada semua orng.....bayangkn dalam 15 minit, ape rupe bandar kami ni agaknye kn??? Tp ada 5 presenter je yg akan buat sales presentation yg trdiri daripada Prime Minister, Minister of Finance, Minister of Development, Minister of Environment and Minister of Energy.....


rupa bandar yg kami buat...hahaha.....ntah ape rupe pon aku xtau......blkng yg brdiri tu adalah Jes, facilitator kami.....he is very cool....many new things we had learnt from his own experience in this company...

dan aku dilantik utk menjadi Minister of Environment.....wwwaaaa.....merase gak aku jd Minister...hahaha......tp objektif utama task utk kami ni semua bukan nak tgk bandar sape yg plg canggih dan bandar mne yg dpt vote trbyk utk dibeli...tp mengenai communication skill yg perlu ada dalam diri kita lebih2 lg jika kita nk pegang jawtan besar dalm alam pekerjaan nanti...cthnye mcm jd ministry ni la.....

walaupun kita boleh baca dalam buku mengenai 'communication skill' @ kaedah komunikasi ni dalam buku, tp sebenarnya byk yg kita xboleh buat berpandukan buku.....cuma pengalaman je yg boleh perbaiki@improve skill kita ni....

kesimpulannya, aku nk join program ni tahun depan!!! dan aku nsihatkn kwn2 lain supaya join la program ni wlaupon satu modul jek...

p/s: dah lame tinggalkan alam 'pengerusi forum'....hehehe

4 comments:

miss N said...

owh pengerusi forum..hihi
nway,aku baru attend satu forum ni..kalau budak2 ni yg lawan dgn kite dulu x tau la kite dpt no bape..ekekeke..sori ym aku gilak lg..maybe later aku kaco ko lg:p

alyalyana said...

haha...xpe yg penting kita penah kalahkn budk2 upper 6...ok le tu... =p

dierliufeng said...

iylia... apsal ngan pokok polistrin tuu.. ahahahhahaha.... ahhahaha... comel2..

alyalyana said...

lor...tu utk green 'reservation'...aku nye idea...15 min, xleh wat cntik2...asal ade rupe pokok ok le tu....
Save Our Earth...!! =)