Saturday, March 2, 2013

Pindah (bhgn. 2)

Assalamualaikum.

Mari sambung misi pencarian rumah sewa baru saya.

Semalam saya pergi ke rumah yang saya jumpa dalam Mudah.com. Not bad. Saya pun setuju nak ambil dan nak load barang. Tengah saya load barang tu, tiba-tiba housemate rumah baru tu balik.

Housemate 1 (yang baru balik): Eh, awak siapa ye? Baru kan?

Saya: Ye. Saya....(perkenalkan diri, buat-buat peramah)

Housemate 2: (yang saya deal nak ambil bilik): Dia ni nak ganti tempat kita. So dah ada orang la nak duduk bilik ni nanti lepas kita pindah.

Housemate 1: Eh bukan ke dah ada 3 orang yang nak masuk....

Saya: DANG! (panic alarm activate!)

Terdiam saya dibuatnya. Apa ni, dah iklankan, saya pun dah confirm melalui SMS tiba-tiba macam ni pula. Saya pun stop loading barang. Biarkan mereka-mereka ni settle kan masalah. Jam masa tu dah pukul 3 petang. Nasib baik panas, tak hujan. Tak apa lah berpeluh sakan pun (agak-agak boleh lose weight lagi tak? hehe).

Dalam 10 minit lepas tu, ada 2 orang datang rumah tu. Rupanya housemate 3 dan kawan dia yang nak masuk tu. Saya duduk di kerusi luar bawah panas matahari. Tiba-tiba dengar mereka gaduh. Serius sakan gaduh siap jerit-jerit tinggikan suara. Terkesima saya. Dalam hati kata, 'Rileks la, bincang elok-elok tak payah la nak maki-maki dan marah-marah, respect orang la sikit....' Masa tu barang-barang saya dah ada dalam rumah. Mind dah set, 'Sure ni mesti tak dapat jugak, cepat-cepat cari alternatif lain...'

Nasib baik telefon tak boikot saya. Boleh la contact orang lain. Mana nak tidur malam ni? Jiwa kacau betul la. Tapi yang peliknya saya boleh cool je (memang la, sebab bilik kecil tu ada kan). Redha. Akhirnya, saya buat keputusan untuk tinggal dalam bilik kecil tu dahulu sementara nak cari bilik lain. Tak apa la, sekurang-kurangnya ada juga tempat nak tidur. 

Saya teringat buku yang ibu beli dan tunjukkan pada saya beberapa bulan lepas. Ibu kata, 'This is a good book for you, you MUST read it. Take time to read.' Ok, lepas ni nak pinjam ye ibu. Hehe.



Nak pindah sini. Ok berangan lagi.

No comments: