Tuesday, March 12, 2013

Sweat Rash

Assalamualaikum.

Cuaca kat sini extremely hot. Kalau tak silap paling tinggi 34'C (kecoh je minah ni!). Tapi mungkin disebabkan saya dah lama tak kena prickly heat/sweat rash/ruam panas, keadaan ni memang buat saya tak tentu arah. 2-3 hari tak dapat nak tidur malam, asyik terjaga 3-4 pagi sebab terlalu panas (jangan nak mengada-ngada tanya kenapa tak switch on aircond. Rumah sewa mana ada aircond!)

Mula-mula macam biasa, sapu Calamine lotion. Hari pertama rasa pelik, 'kenapa tak ada soothing effect pun ubat ni, makin gatal ada la'. Hari kedua tengok label ubat. What!!. Ubat dah expired rupanya. Hampeh. Patut la tak mengubati. Cepat-cepat pergi farmasi, beli calamine lotion yang baru. Pagi petang siang malam la saya gigih sapu ubat tanpa gagal.

Masuk hari ke-5, macam tu juga. Tak ada perubahan. Worsening! Kat FB, layan tanya kawan saya, qualified pharmacist. Dia nasihatkan pergi jumpa pakar kulit. Usually calamine lotion dah boleh treat prickly heat tu katanya.

Selamba pergi Klinik 1 Malaysia. Hehe. Saya tak pergi pun klinik panel sebab tak suka doktor yang treat saya selama ni. MA yang bertugas tanya bla bla bla bla. Sekali dia kata, 'Awak ni mungkin kena fungal infection. Kalau tengok affected area, ni dah bukan sweat rash ni'. Dia pun bagi ubat dan bla bla bla....

Miconazole nitrate!

Whattt!! Ini ubat untuk treat fungal infection especially candidiasis (pharmacists yang baca ni,kalau salah tolong betulkan)

Dup! dap! dup! dap! Cuak!


~Saya kena infection dari makmal ke???~


3 comments:

Anonymous said...

cepat2 treat fungus sebelum merebak ke bahagian lain..hohoho

J.Syazwana said...

aku rasa kan area utara memang panas melampau lah.
sebab kawan aku pon komplen panas gile mandi 16 kali sehari pon x sejuk jugak. kakakaka

alyalyana said...

the Izudean: dah treat. aritu mcm dah ok. tapppiii...ni naik balik. nak kena request oral treatment.

Wana: Tau xpeeee! Xtahan tau x. 3pg pun boleh terjaga dan mandi. sumpah aku xnak duduk utara lagi. Hari2 doa nak cepat habis.