Wednesday, January 23, 2013

Hanoi, Vietnam (Bhgn. 2)

Assalamualaikum.

Edisi 2.
Lokasi: Hanoi, Vietnam.
Tarikh: September 2012.


Mari sambung pengembaraan ke Hanoi, Vietnam.

Hari Ketiga


Muzium etnologi di Vietnam. 


Ho Chi Minh Mausoleum. 
Sayangnya tour guide kami tak bawa masuk makam.
Oh ya, mereka ada special army force yang bertugas untuk jaga kawasan makam ni.


Nampak tak apa sebenarnya yang saya nak tunjukkan? 
Cuba tengok kabel-kabel tu semua.


 Yang atas tak cukup rare? Tengok yang ni pula.


Mesti ada yang terfikir, 'macam mana orang 'TNB' Hanoi nak repair kalau serabut macam tu....'
Ok, ni jawapannya


Makcik ni jual minuman panas di tepi kaki lima. Sebenarnya masa ni kawan sedang sibuk tawar-menawar nak beli t-shirt. Tapi pemandangan ni juga yang menarik perhatian saya. Kebetulan ketika saya perhatikan makcik ni, ada pelanggan datang order air dari kedai berhampiran. Nampak tak termos tu? Jadi, makcik ni ada bawa beberapa (dalam 6-7 botol termos) untuk air panas. Jangan tanya air apa. Yang penting saya tak nampak Milo. Ini betul-betul rare kalau nak dibandingkan dengan Starbuck!


Nak beli roti?


Barang dagangan secara kandar yang simple dan diketahui oleh semua orang iaitu limau.
Soalan saya: Apakah nama alat penimbang yang digunakan itu? 


Sekali lagi. Barangan jualan adalah kacang.
Soalan yang sama. Apakah nama alat penimbang yang digunakan itu? 


Statistik semasa kadar kemalangan dan kematian akibat kemalangan. Saya pergi dah bulan September, betul ke tiada sebarang kemalangan dalam keadaan trafik yang terlalu sibuk tu? Atau papan ni tak update?

Dengan cool nya, tour guide saya jawab, 'Yes, it is very rare for accident to be happen here in Hanoi'.
Rare lagi.


Sebagai penutup hari ketiga, mari saya tunjuk bilik di Crowne Plaza yang kami menginap. 
Macam mana? Seksi?

Bersambung....

No comments: