Monday, January 21, 2013

Wanita berjaya

Assalamualaikum.

Hari ini saya nak share  seorang wanita yang saya kagumi. Mula-mula dengar nama dia terus, 'Ya Allah, hebatnya dia...!' 


Kredit: Encik Google Image.

Aireen Omar.
Kenal?

Kalau anda ada baca suratkhabar dalam bahagian Bisnes, mungkin akan ternampak gambar dia. Lebih-lebih lagi sekitar bulan Jun-Julai 2012 kalau tak silap. Kenapa saya kagum dengan dia?

Aireen Omar merupakan CEO syarikat tambang murah Malaysia, AirAsia yang menggantikan Tan Sri Tony Fernandes selepas beliau ke Jakarta. Iye, seorang wanita berjaya yang memegang jawatan besar. Kagum! Beliau ni kelulusan degree London School of Economics and Political Science dan master dari New York University dalam bidang economic degree. Sebenarnya Aireen ni dah lama dengan AirAsia, cuma saya yang tak kenal dan tak pernah tahu ada wanita hebat dalam AirAsia.

Sebelum ni pernah dengar interview Wanita Hari Ini (WHI) bersempena azam baru. Memang amaze dengan cara dia bercakap, cara dia dress up, cara dia jawab soalan. Sangat sopan santun bila jawab soalan. Pakaian memang superb, simple and elegance. Sesuai sangat dengan kedudukan dia dalam dunia korporat. 

Baru semalam saya tengok interview Nona dengan dia. Dia share, 'Selepas saya tamatkan pengajian di London, saya nak berniat nak sambung pelajaran di US sebab saya bercita-cita nak kerja di Wall Street.' (Ok ayat mungkin tak sama tapi macam tu la isi kandungannya). Apa? Cita-cita dia nak kerja di Wall Street?? Memang dream big! Tapi sebelum dia balik ke Malaysia, dia memang bekerja dalam sektor kewangan. 

Saya tahu ramai orang kat luar sana yang sibuk tanya, dah kahwin ke dia? berapa umur dia? Ok, jangan nak mengada-ngada tanya saya. Saya bukan PA dia dan saya tak berminat nak tahu personal life dia. Saya cuma kagum dengan kerjaya dia. 

Lain kali saya akan update lagi apa sahaja tentang dia yang saya rasa saya nak share dengan semua orang.

Saya kagum dengan beliau. Agak-agak boleh ke jumpa dengan Aireen Omar ni? Kalau dapat jumpa dan berbual dengan dia memang saya akan jadi orang paling gembira. =)

p/s: Maaf, saya tak berminat nak kagum-kagum dengan artis-artis. Sebelum ni saya kagum dengan Tan Sri Dato' Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz. (Kenapa saya kagum dengan orang-orang yang berkaitan dengan bisnes dan ekonomi ni?)

Oh ye! Kredit juga kepada Mr. Aziz Laikar atas segala maklumat. Cheers!

No comments: